TrucksFoto.pl
18 Październik 2017, 00:57:24 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Iveco Zeta/TurboZeta  (Przeczytany 2603 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
mateusz0604
TF Team
Fotograf TF

Offline Offline

Wiadomości: 1589




« : 17 Kwiecień 2016, 13:41:33 »

Iveco Zeta i Iveco TurboZeta - samochody ciężarowe klasy średniej (o ładowności od 2,5 do 6,5 ton) produkowane w latach 1977-1991 w wielu odmianach nadwozi i silników[1]. Wersje licencyjne powstają do dziś.

Iveco Zeta zastąpiły wcześniejsze modele OM Lupetto oraz być może inne modele firm tworzących koncern Iveco.

Stosowano kabiny 3 i 7 osobowe. Początkowo dostęp do silnika był z kabiny, ale w miarę rozwoju konstrukcji przebudowano kabinę na ręcznie odchylaną. Wygląd zewnętrzny również ulegał zmianie. Reflektory z okrągłych zyskały kształt prostokątny, zderzak z blaszanej wytłoczki zmienił się w plastikowy z miejscem na dodatkowe światła, zmieniono sposób otwierania atrapy, dodano plastikowe osłony stopni oraz dodano spoilery na przedniej ścianie. Zmieniono również nadkola z blaszanych na plastikowe poszerzone. Wnętrze kabiny było bardzo nowoczesne i wygodne. Całkowity brak tunelu to rzadkość nawet w obecnych pojazdach. W miarę rozwoju modernizowano również instalację elektryczną. Pierwsze modele nie były wyposażone w żadne przekaźniki, każda kolejna wersja miała ich co raz więcej. Stosowano silniki wysokoprężne, 4-cylindrowe o pojemności 3,9 dm³ D/tD/tDi bądź 4,5 dm³ D oraz 6-cylindrowe 5.8 dm³ D/tD/tDi. Układy hamulcowe były hydrauliczne ze wspomaganiem podciśnieniowym oraz hydrauliczno-pneumatyczne. Tylna oś zawsze była wyposażona w hamulce bębnowe o szerokości bębna 8-10-12 cm, natomiast przednia w zależności od modelu w bębny tak jak z tyłu albo w nowszych wersjach w tarcze takie jak w Iveco EuroCargo. Pomysłowość konstruktorów nadwozi była duża, gdyż z fabryk wyjeżdżały Zety w wersjach takich jak bus, podwozie od zabudowy, a nawet jako ciągniki siodłowe, np. wersja 50OM10. Modele TurboZeta napędzane silnikami z turbodoładowaniem były produkowane począwszy od 1987 roku.

Oznaczenie modeli składa się z trzech lub czterech cyfr przedzielonych kropką. Pierwsze dwie cyfry oznaczają dopuszczalną masę całkowitą (DMC) bez przecinka, począwszy od 5,0 ton, rosnącą co około 0,5 tony. Cyfra bądź cyfry po kropce oznaczają przybliżoną moc maksymalną wyrażoną w KM. Przykładowo model 65.12 ma DMC 6,5 tony, o mocy maksymalnej około 120 KM.

Na początku lat 90. na podstawie umów licencyjnych produkcję Zety przeniesiono do zakładów Otoyol i Zastava Kamioni. Następcą tej serii stała się rodzina Iveco EuroCargo
(Wikipedia)
------------------------------------
Zlot samochodow zabytkowych Ellringen 2016   Wink


* 1.jpg (246.77 KB, 800x533 - wyświetlony 455 razy.)
Zapisane

Nikon D3100
Regan
Administrator
Fotograf TF

Offline Offline

Wiadomości: 5809


TF Казахстан



« Odpowiedz #1 : 05 Styczeń 2017, 16:35:00 »

Ukraina


* _MG_5662.jpg (220.43 KB, 800x533 - wyświetlony 250 razy.)
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!